INSUMMIT nav logo
Świat w zmianie – szkoła w zmianie
Świat w zmianie – szkoła w zmianie
SESJA OTWARTA
17.15 WTOREK, 24 WRZEŚNIA
CZĘŚĆ 1. WPROWADZENIE
17.15 Dlaczego edukacja to nasza wspólna sprawa?
Konrad Siwiński, Magdalena Tędziagolska
Zapraszamy na sesję dotyczącą Edukacji! Krótko opowiemy co nas motywowało, aby podjąć temat przyszłości szkoły na Insummit 2024 i jak przedstawiciele różnych środowisk mogą skorzystać z dzisiejszego spotkania.
17.20 Keynote Speech: Szkoła na przyszłość, której jeszcze nie znamy
Jędrzej Witkowski
Nie wiemy, jak będzie wyglądał świat w 2040, ale już teraz potrzebujemy odpowiedzi na pytanie, jak ma funkcjonować szkoła, która przygotuje młodych ludzi do świadomego i skutecznego działania w połowie XXI wieku. Co to znaczy dobra szkoła? Czy ma być wymagająca? Przyjazna? Czy powinna przejść rewolucję, czy raczej ewolucję?
Sesję o przyszłości edukacji rozpoczniemy od poszukiwań odpowiedzi na powyższe pytania oraz określimy, z jakiego miejsca startujemy w drodze do budowania szkoły, która będzie dobrze służyć dzieciom i społeczeństwu.
CZĘŚĆ 2. WYZWANIA, Z KTÓRYMI POWINNIŚMY SIĘ ZMIERZYĆ
17.40 Szkoła wielokulturowa. Jak radzi sobie Polska szkoła i pokolenie młodych w nowej rzeczywistości?
Magdalena Tędziagolska
W polskiej szkole jak w soczewce skupiają się wyzwania, przed jakimi stanęliśmy jako społeczeństwo. Wielokulturowość zagościła w szkole na dobre i musimy zacząć nią zarządzać na poziomie klasy, szkoły, systemu. Jakie wnioski płyną z badań na temat polskich szkół w tej nowej rzeczywistości? Czy wielokulturowość jest postrzegana jako wartość, czy zagrożenie? Jakie działania są niezbędne, aby szkoła stała się miejscem przyjaznym dla wszystkich uczniów i uczennic? W trakcie wystąpienia przedstawię kluczowe wyzwania oraz konieczne kierunki zmian – zarówno na poziomie systemowym, jak i indywidualnych działań każdego i każdej z nas.
17.55 Nauczyciele bez zadyszki, czyli jak nadążać za zmianami w szkole.
Kinga Białek
Jakie kompetencje są kluczowe, by sprostać wymaganiom współczesnej edukacji? Czego należy uczyć przyszłych nauczycieli, żeby czuli się przygotowani do pracy w zmieniającym się świecie? A co z doświadczonymi nauczycielami? Jak pomóc im radzić sobie z wyzwaniami? A co o tym mówią badania? W moim wystąpieniu podzielę się refleksjami nad tym, jakie są kluczowe kompetencje w tym zawodzie, jakie umiejętności powinniśmy kształtować oraz jak obecne zmiany w edukacji mogą stać się impulsem do rewolucji w przygotowaniu nauczycieli do zawodu.
18:10 Dlaczego jest tyle mitów? Edukacja oparta na faktach opłaca się każdemu.
Tomasz Gajderowicz
Badania wskazują, że szukanie skutecznych metod w edukacji, może poprawić wyniki uczennic i uczniów, co przekłada się na realne korzyści na rynku pracy oraz ma zauważalny wpływ na PKB i dobrobyt Polski. W trakcie prezentacji pokażę, co w edukacji jest prawdą, a co mitem oraz odpowiem na pytanie dlaczego każdemu z nas zdarza się w te mity wierzyć. Zmiana edukacji w oparciu badania, jest patriotyzmem dzisiejszych czasów. 
18:25 Małe rzeczy, które dużo znaczą, czyli o wzmacnianiu odporności psychicznej młodych ludzi.
Agata Łuczyńska
Coraz więcej mówi się w Polsce o kryzysie zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, o długofalowych skutkach pandemii czy o wpływie technologii. W moim wystąpieniu postaram się pokazać, co o tym temacie mówią badania i co konkretnie dorośli (nauczyciele i rodzice) mogą zrobić, żeby budować odporność psychiczną młodych ludzi, a także dlaczego tak ważny jest język, który używamy do opisu tego zjawiska. Zmapuję bardziej i mniej oczywiste obszary wzmacniania odporności i podam przykłady małych codziennych rzeczy, które mają szansę wprowadzić jakościową zmianę.
CZĘŚĆ 3. ROZWIĄZANIA, KTÓRE JUŻ MAMY
18:40 Mamy to! Dobra szkoła. Inspiracje.
Gosia Wyczańska, Justyna Barańska, Agnieszka Jankowska, Konrad Siwiński, Katarzyna Nabrdalik
W trakcie kilkuminutowych wystąpień, goście i gościnie podzielą się inspirującymi inicjatywami już zmieniającymi polską szkołę. Chcemy by były one źródłem inspiracji, jak każdy z nas może przyczynić się do pozytywnych zmian w edukacji i tworzenia lepszej przyszłości dla uczniów i uczennic.
  • Od czytania do doświadczania, czyli o ewolucji podręczników.
  • Czy bank powinien uczyć? Czyli o tym, w jaki sposób wprowadzać do szkoły tematykę związaną z ekonomią i przedsiębiorczością. Prezentacja projektu „Porwani przez Ekonomię” .
  • Nauczyciel 2040 – Mistrz zen? Edukacyjny asystent cyfrowy? Praktyczny ewolucjonista? Architekt rozwoju społecznego?
  • Przestrzenie w szkole: Jak je tworzyć, aby zachęcały do integracji, współpracy i pomagały się uczyć?
  • Rodzice w szkole: nie narzekajmy tylko wspierajmy!
CZĘŚĆ 4. PODSUMOWANIE
19:10 Bądź zmianą! Co ja mogę zrobić dla edukacji?
Konrad Siwiński, Magdalena Tędziagolska
Chcemy by nasze sesja o edukacji stała się początkiem szerokiej współpracy na rzecz budowania dobrej szkoły. Ogłosimy nową inicjatywę Polskiego Towarzystwa Badań Rynku i Opinii, której celem jest wspieranie zmian systemowych w edukacji. Zapraszamy wszystkich do jej współtworzenia! Bądźcie z nami, by poznać szczegóły.
19:15-19:30 Sesja Q&A
19:30-20:00 Networking w kuluarach
Konrad Siwiński

Senior Partner
Minds & Roses
Head of Research
Social Impact Alliance for CEE

Badacz, społecznik, team leader, wykładowca akademicki. Szczególnie lubi duże projekty strategiczne, które są prowadzone blisko codziennego biznesu klientów. Specjalista w obszarze innowacji, strategii i budowania doświadczeń. Head of Research think tanku Social Impact Alliance for CEE. Wykłada Badania Marketingowe na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Przewodniczący Rady Rodziców w Szkole Podstawowej w Komorowie. W wolnym czasie trenuje, by dobiec jak najdalej, zawsze z muzyką na uszach. Możesz go też spotkać na meczach koszykarskich Dzików Warszawa.
Magdalena Tędziagolska

Właścicielka
Badania i Działania

Jestem socjolożką, badaczką, facylitatorką i trenerką. Specjalizuję się w badaniach eksploracyjnych i ewaluacyjnych oraz prowadzeniu procesów strategicznych. Pracuję z klientami nad projektowaniem rozwiązań w obszarze edukacji, integracji społecznej, CSR/ESG. Zrealizowałam kilkadziesiąt badań dotyczących polskiej szkoły, szkoliłam dyrektorów i nauczycieli. Jestem liderką trzech edycji badania „Uczniowie uchodźczy w polskich szkołach” realizowanego dla Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz ekspertką w programie grantowym Erase Indifference Fundacji Auschwitz Pledge. Rzeczywistości szkolnej przyglądam się też od kilku lat jako matka 10-latka.
Jędrzej WItkowski

Prezes Zarządu
Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO)

Prezes zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) – największej polskiej organizacji pozarządowej działającej w obszarze edukacji. Z organizacją związany od 2005 roku, od 2018 jest jej prezesem. Ekspert edukacyjny, z wykształcenia doktor socjologii (Uniwersytet SWPS) i politolog (Uniwersytet Warszawski). Zajmuje się m.in. rozwojem kompetencji przyszłości, strategiami wprowadzania oddolnych zmian w szkołach oraz edukacją obywatelską i edukacją o polityce. Autor publikacji naukowych i ekspertyz a także publikacji metodycznych i przewodników dla nauczycieli oraz dyrekcji szkół. Inicjator i twórca programów edukacyjnych i programów doskonalenia dla placówek oświatowych. Jako ekspert współpracował m.in. z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Instytutem Badań Edukacyjnych, Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, UNDP i wieloma organizacjami pozarządowymi. Uczestnik programu International Visitor Leadership Program Departamentu Stanu USA, absolwent Leadership Academy for Poland. Członek Rady Programowej Centrum Nauki Kopernik.
dr Kinga Białek

tutorka i wykładowczyni
Szkoła Edukacji

dr Kinga Białek –- polonistka i hebraistka, z pracą w szkole związana od 2007 roku. Od 2015 roku pracuje w Szkole Edukacji PAFW i UW jako dydaktyczka literatury i języka polskiego oraz tutorka. Współpracując z Instytutem Badań Edukacyjnych i Centralną Komisją Egzaminacyjną, miała okazję uczestniczyć w wielu projektach badawczych. Interesuje ją wszystko, co jest związane z nowoczesną, efektywną i  wartościową dydaktyką języka polskiego. Angażuje się w projekty związane z podnoszeniem jakości kształcenia nauczycieli, koordynuje projekt Krytyczne Czytanie ze Szkołą Edukacji.
Tomasz Gajderowicz

Instytut Badań Edukacyjnych i Uniwersytet Warszawski

Dr Tomasz Gajderowicz, Zastępcą Dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych, jest naukowcem związanym z Wydziałem Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Uczył się również za granicą (m.in. na University of Glasgow) i jest laureatem wielu prestiżowych nagród, w tym Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Stypendium START Fundacji na rzecz Nauki Polskiej oraz licznych grantów badawczych. Jako propagator edukacji opartej na badaniach naukowych, przeprowadził liczne szkolenia dla nauczycieli oraz wykłady gościnne na arenie międzynarodowej. Pełniąc funkcję Dyrektora ds. Badań w Fundacji Evidence Institute, analizował dane z międzynarodowych badań edukacyjnych, takich jak PISA, TIMSS i PIRLS, doradzając organizacjom globalnym, takim jak Bank Światowy i UNESCO. Specjalizuje się w zastosowaniu zaawansowanych metodach mikroekonometrycznych do badania motywacji i wyborów edukacyjnych, skupiając się na kapitale ludzkim w zielonej i cyfrowej gospodarce oraz jego powiązaniach z rynkiem pracy.
Gosia Wyczańska

UX Designer
Sanoma Learning, Nowa Era

Z wykształcenia socjolożka, z obszarem badań i projektowania doświadczeń użytkowników związana od 2007. Najpierw po stronie agencji badawczej Gemius, potem w bankowości (Citi Handlowy), ochronie zdrowia (Luxmed) obecnie – w edukacji. W Sanoma Learning zajmuje się projektowaniem aplikacji dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych wspierających pracę w szkole i samodzielną naukę. Rozwiązania te wdrażane są w Polsce, Włoszech i Hiszpanii. Jej misją jest także dbałość o dostępność cyfrową (Web Accessibility) projektowanych rozwiązań i dostosowanie ich do potrzeb najmłodszych użytkowników.
Justyna Barańska

ekspertka komunikacji
mBank

Z wykształcenia dziennikarka i mediatorka. Od 13 lat pracuje w mBanku, w którym zajmuje się prostą i empatyczną komunikacją. Na co dzień koncentruje się na projektach związanych z komunikacją i ESG. Wierzy w to, że bank może, a nawet powinien wspierać edukację finansową młodych, dlatego od dwóch lat współtworzy projekt edukacyjny Warszawskiego Instytutu bankowości – Porwani przez Ekonomię. Prywatnie… czuje się Zetką.

Agnieszka Jankowska

dyrektorka
Szkoły Podstawowej nr 1 w Ostródzie

pasjonatka rozwoju i edukacji, nieustannie poszukująca innowacyjnych rozwiązań metodycznych i organizacyjnych, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 1 im. Armii Krajowej w Ostródzie – ambasadorki projektu Szkoła dla Innowatora. Współautorka publikacji „Szkoły poza horyzont” – opisującej nowatorskie przykłady dobrej praktyki kilkunastu szkół w Polsce oraz „Przepis na STEAM w edukacji”. Mentorka dyrektorów i wicedyrektorów szkół w projekcie „Dziecko z pasją” Fundacji Uniwersytet Dzieci. Miłośniczka piękna, kawy i podróży.
Agata Łuczyńska

Prezeska
Fundacja Szkoła z Klasą

Współzałożycielka i prezeska Fundacji Szkoła z Klasą. Od 2009 r. wprowadza do szkół nowe trendy i innowacyjne metody nauczania. Promuje model otwartej szkoły, która uczy odpowiedzialności, współpracy, krytycznego myślenia, społecznego zaangażowania i rozwiązywania problemów. Interesuje ją wpływ przestrzeni na uczenie się i wpływ nowych mediów na edukację. Trenerka, autorka programów szkoleń i publikacji. Współautorka koncepcji wielu znanych programów edukacyjnych. Wielokrotnie odznaczana za swoją działalność na rzecz innowacyjnej edukacji (Digital Shaper 2018 w kategorii edukacja, w 2017 r. wpisana przez na listę 100 Szerokiego Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych, w 2014 r. na liście New Europe 100).Cały rok jeździ do pracy rowerem, w wolnych chwilach wyrusza w podróże z namiotem.
Katarzyna Nabrdalik

Prezeska
Fundacja Teach for Poland

Zarządzała polskim oddziałem międzynarodowej organizacji AIESEC, pełniła funkcję Dyrektor na Region Europy, gdzie koordynowała funkcjonowanie ponad 40 oddziałów organizacji i ich projektów edukacyjnych. Ekspertka w temacie innowacji edukacyjnych, nowych modeli wprowadzania nauczycieli do szkół, rozwoju przywództwa w edukacji, zarządzania organizacją pozarządową i fundraisingu. Absolwentka Advanced Leadership Program z Center for Leadership. Prywatnie miłośniczka podróży – odwiedziła już ponad 70 krajów, a teraz zaszczepia tę pasję swojej 2-letniej córce, odkrywając z nią świat i nowe kultury