Medialne urwisko, czyli jak stworzyliśmy sobie wyrwę we wspólnocie
sesja otwarcia
10.35 WTOREK, 23 WRZEŚNIA
Polaryzacja w mediach przynosi wymierne korzyści – skutecznie mobilizuje zwolenników i wzmacnia zaangażowanie emocjonalne. Język debaty publicznej degraduje się – frazy skuteczne w mediach to te potoczne, uproszczone, coraz bardziej agresywne i personalne. Wskazywanie personalnego wroga w mediach eliminuje możliwość koncentrowania się na różnicach programowych. Efekt? Wypowiedzi przeciwników politycznych wywołują silne, negatywne emocje i są odbierane w sposób zniekształcony. Maszyna medialna w politycznym serialu pogłębiają podziały. Możemy tylko pomarzyć o konstruktywnym dialogu;– nie tylko dlatego, że nie słuchamy siebie nawzajem, ale przede wszystkim dlatego, że nie jesteśmy w stanie się zrozumieć. Obcy mami i kłamie. Obcego nie należy słuchać, ale zniszczyć.
dr hab. Jacek Wasilewski

CEO
Narrative Impact

Medioznawca i kulturoznawca. Zajmuje się narracjami w reklamie i biznesie, analizą narracji oraz warsztatami z jej kształtowania. Bada mechanizmy narratywizowania rzeczywistości, czyli zamykania wyselekcjonowanych faktów w struktury fabularne. Prowadził badania o wpływie emocji na odbiór tekstu, obrazu i opowieści a także o zaufaniu. Autor książek pt. Baśnie wolnego rynku, Prowadzeni słowami oraz o polskich narracjach Opowieści o Polsce.