Nie będę Gretą! Nie będę ekologarą! – zbuntowani przeciwko systemowej zmianie klimatu, czy zadręczeni poczuciem winy?
#zmianaklimatu #bunt #marazm_środowiskowy #ekoterroryzm #ekotrend #indywidualizm #ekologia #narracja_o_zmianie_klimatu
SESJA: Postawy i wartości
12.15
Zmiana klimatu ma coraz bardziej dotkliwy wpływ na środowisko, co wiemy chociażby z obszernych raportów IPCC czy United Nations.
Mainstreamowa narracja jest natomiast szczególnie zorientowana wokół powierzchownych zagadnień i działań: nie dla plastiku; kąpiel pod prysznicem, zamiast w wannie; na obiad rośliny zamiast mięsa. Dodając do tego narrację mediów, które tak uparcie próbują kreować Gen Z na „zbawicieli środowiska”, można zauważyć tendencję do narzucania młodemu społeczeństwu proekologicznego stylu życia. A przecież oni, z natury zbuntowani, wyjątkowo nie lubią, kiedy mówi im się, jak mają postępować.
Dlaczego, mimo coraz większego dostępu do wiedzy, proekologicznych zamienników i zachowań, wciąż nie można liczyć na działania ze strony młodych? Czy jest to bunt przeciwko systemowi? A może paraliż decyzyjny? Jak ma się do tego kultura indywidualizmu?
Z jednej strony obarczeni poczuciem winy, z drugiej natomiast świadomi, że za kryzys klimatyczny należy oskarżać koncernowe hegemony, dzielą się swoimi przemyśleniami na TikToku.
Oliwia Grochowska
Młodszy Mag Zielonych Zmian
Lata Dwudzieste
Laureatka konkursu „zbadaj.to” w 2019 roku, członkini zespołów projektów badawczo-komunikacyjnych „Ziemianie atakują!” oraz „Jak to powiedzieć”, członkini zespołu projektu non-profit „MySanctions”. Moderatorka wystąpienia start-upów podczas Greenspiracji na Insummit 2022.
Założycielka podcastu jeździeckiego „Trzymaj Kontakt”, współzałożycielka Koła Naukowego „briefly.” na Uniwersytecie Wrocławskim, organizatorka gry miejskiej „Odrace. Po Wrocławiu w piękny race” w 2022 roku.
Na co dzień, wraz z pozostałymi Magami, pomaga zmieniać się organizacjom, miastom i regionom w zgodzie z potrzebami środowiska naturalnego. Wykonuje liczne działania PR-owe.
Freelancersko pomaga tworzyć strategie brandingowe i komunikacyjne, prowadzi social media i organizuje wydarzenia sportowe.