Od Oscara Wilde’a do Harnasia z Lodoherbatą – czy Kamp może pomóc nam zrozumieć młodzież w czasach kryzysu?
UNDER 25
SESJA MODEROWANA
14.05 ŚRODA, 27 WRZEŚNIA
Między klapkami Kubota, ubraniami z merchu Lidla i Harnasiem z Lodoherbatą, postronny obserwator mógłby stwierdzić, że część młodych ludzi zupełnie straciła poczucie stylu i dobrego smaku. Czy tak się jednak stało?
Śmiała obserwatorka (Ja), mogłaby powiedzieć, że wszystkie te rzeczy są symptomem kampowania. Kamp to zjawisko, które ciężko ubrać w słowa, wymyka się definicjom od dziesięcioleci, będąc jednocześnie mainstreamowy i antysystemowy. Najprościej rzecz ujmując Kamp to umiłowanie przesady, afirmacja złego gustu, nacisk na formę, a nie treść.
Na przestrzeni lat Kamp manifestowany często przez grupy społeczne dotknięte kryzysem. Perforowały go na przykład osoby homoseksualne w czasach epidemii AIDS, polskie drag queens w trakcie transformacji ekonomicznej w latach 90.
Co jest w nim tak pociągające, atrakcyjne i czy w ogóle mamy z nim obecnie do czynienia?
Maria Perschke
Research Executive
OpinionWay
Jestem psycholożką, badaczką ilościową i jakościową oraz ogromną fanką rozkładania zjawisk społecznych na czynniki pierwsze. Skończyłam Psychologię na UW ze specjalizacją Psychologia Biznesu, a w czerwcu tego roku ukończę podyplomowe studia Gender Studies w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Kwestie genderowe i queerowe są obiektem moich zainteresowań od dobrych kilku lat – uważam, że teorie te są ciekawym i przydatnym punktem wyjścia do analizy zjawisk społecznych.
Karierę badaczki rozpoczynałam w Panelu Badawczym gdzie pracowałam przez ponad dwa lata. Obecnie od roku działam w zespole OpinionWay, gdzie zajmuję się przede wszystkim badaniami ilościowymi, choć brałam udział również w kilku projektach jakościowych.