INSUMMIT nav logo
Polska A Polsce B każe się całować w D. Co poeta chciał przez to powiedzieć?
grupadocelowa, target, spoleczenstwo, nieoczywistosci, wieś, małe miasto, nietylkopokolenia #stereotypy
STEREOTYPY
SESJA MODEROWANA

14.05 ŚRODA, 27 WRZEŚNIA

Świat badawczy, marketingowy i media prawie maniakalnie posługują się kategorią pokoleń – uwypuklają różnice, antagonizują i stereotypizują. A co jeśli to nie moment narodzin, nie historia tworzą wspólnotę przeżyć i doświadczeń, ale kreuje je miejsce, gdzie się urodziliśmy i wychowaliśmy? Aby to sprawdzić chcemy zanurzyć się w Polskę mniejszych ośrodków, odległych od dużych aglomeracji. Część z nas z niej pochodzi, cześć z nas ją regularnie odwiedza. Niby te miejsca mamy w zasięgu ręki, ale czy czasem nie „znikają” nam one trochę w badaniach? Czy nie gubią się za prostym przeciwstawieniem „miasto – wieś”? Bo przecież kategoria „wieś” obejmuje zarówno podwarszawską Nową Iwiczną jak i Niemyje-Ząbki na granicy województwa podlaskiego i mazowieckiego. Czy w ogóle myślimy o ich mieszkańcach w marketingowych i badawczych briefach, czy raczej zakładamy, że przecież nie różnią się od nas, a może po prostu „dobrze wiemy, jak to tam jest”? Dajmy się ponieść ciekawości i powiedzmy „sprawdzam!”. Opowiemy jakie społecznie ważkie tematy dominują w ich dyskusjach i czy to, co obecnie zaprząta głowę “młodych, wykształconych, z dużych ośrodków”( np. transformacja energetyczna, ekologia, sztuczna inteligencja, zmiany klimatu, problemy współczesnej demokracji) rezonuje również wśród nich. Porównamy to z tym jak myślą o stosunku do tego typu tematów w mniejszych miejscowościach osoby z metropolii. Tak, aby już nikt nie mógł nam zarzucić, że żyjemy w wielkomiejskiej „bańce”, a w naszych głowach tylko te „pokolenia”!
Adam Ciołek

Senior Project Manager
IPSOS Polska

Z wykształcenia orientalista, ale swoją niszę znalazł w badaniach rynku, z którymi jest związany od 2013 roku. Obecnie ilościowiec specjalizujący się w testach innowacji i nowych produktów. Nieustannie i do znudzenia powtarza, że badawczy „Święty Graal” najłatwiej znaleźć w miksie danych ilościowych i jakościowych, a przy tym bardzo lubi współpracować. W końcu, jak to się mówi “co dwie głowy, to nie jedna”, a perspektywa inna od naszej czasem potrafi zrobić tyle samo, co dobrze przeprowadzona analiza.
Agnieszka Bąk

Public Affairs Expert
IPSOS Polska

Socjolożka i pedagożka, od ponad 15 lat zajmuje się badaniami społecznymi na rzecz instytucji publicznych i organizacji pozarządowych, m.in. Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Narodowego Centrum Kultury i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Autorka wielu opracowań i publikacji naukowych. Lubi nieoczywiste wyniki, które stanowią interpretacyjne wyzwanie. W Ipsosie ekspertka w zespole Public Affairs.