Czy insighty z TikToka i ChatuGPT zabiją badania jakościowe?
#badaniajakościowe #FGI #digitalethnography #insightyztiktoka #chatgpt
INSIGHT TOOLKIT
SESJA MODEROWANA
12:25 ŚRODA, 24 WRZEŚNIA
Nasze wystąpienie to de facto prezentacja wyników eksperymentu badawczego, który realizujemy na potrzeby jednego z naszych klientów. Założenie jest proste – bierzemy realny brief badawczy i podchodzimy do niego na kilka różnych sposobów.
Z jednej strony – klasyka – jakościowe badania fokusowe i etnograficzne, które pozwalają nam zgłębić temat w tradycyjny sposób.
Z drugiej – podejście eksperymentalne – ten sam brief analizujemy wyłącznie za pomocą nowych źródeł wiedzy – korzystając z ChatGPT oraz analizy TikToka (zarówno treści, jak i ich comment sections).
Co istotne – na potrzeby eksperymentu nie mieszamy danych. Tworzymy równoległe ścieżki analizy, każdą opartą o jedno źródło. Kiedy lecimy na GPT – to lecimy tylko na GPT. Gdy eksplorujemy TikToka – nie dorzucamy „dla równowagi” cytatu z FGI.
W efekcie powstają trzy (a może i więcej) alternatywne narracje – każda z własnym poziomem głębokości, błyskotliwości, użyteczności. Czy będą się pokrywać? Czy będą sprzeczne? Czy któraś okaże się lepsza? – tego dowiemy się dopiero na końcu.
Prezentacja będzie dla nas pretekstem do szerszego namysłu nad tym, dokąd zmierzają badania jakościowe, jak klienci reagują na nowe podejścia i co – jako branża – możemy zrobić, żeby nasza praca w 2025 była naprawdę efektywna i sensowna.

Anna Chyl
Sedno
Badaczka, strateżka, z wykształcenia analityczka – z ponad 10-letnim doświadczeniem zdobywanym w czołowych agencjach, takich jak Stratosfera, Izmałkowa czy Assembly. Specjalizuje się w projektach, które wymagają łączenia perspektywy badawczej i strategicznej. W centrum jej podejścia zawsze znajduje się człowiek. W pracy zaangażowana, konkretna, nie odpuszcza, dopóki nie ma pewności, że wszystko, co powinno zostać odkryte – zostało. Prywatnie świeżo upieczona psiama, miłośniczka tkanek miejskich, dobrych musicali, literatury i jeszcze lepszego jedzenia.

Ela Konopińska-Dudek
strategist / co-founder
Sedno
Doświadczona strateżka z wieloletnim stażem konsultingowym w pozycjonowaniu marek. Fascynują ją projekty łączące perspektywę biznesową z dobrym zrozumieniem potrzeb konsumentów i kreatywnym podejściem do komunikacji. Największą satysfakcję dają jej projekty kompleksowe, budujące strategię i marki holistycznie i długofalowo. Pracowała przy tworzeniu strategii i pozycjonowaniu takich marek jak Nestle (Nałęczowianka, Bobofrut, Kaktus), Frisco.pl, L’Oreal, OLX, Decathlon, Electrolux. Prywatnie zaczytuje się w japońskiej literaturze i opiekuje się czworonożnym psynkiem. Jest ekspertką w analizie danych i researchach eksperckich wybranych zagadnień, a swoją skrupulatność i dokładność syntetyzuje zawsze w formie jasnych wniosków i rekomendacji dla marek, z którymi pracuje.