Fast & (furious) pleasure – konsumpcjonizm w erze dopamin culture
shopper, fastpleasure, dopaminculture, zakupy, galerie_handlowe, blending, funcional, retail, e-commerce, FMCG
TREND IMPACT
SESJA KUROWANA
14.00 WTOREK, 24 WRZEŚNIA
Trochę nam wszystkim ulżyło. Nie trzymamy się za kieszeń tak bardzo, jak jeszcze rok temu. Choć wciąż trzeba spłacać kredyt lub zbierać na wkład własny i nie pakować w duże wydatki. Chyba jednak można od czasu do czasu pozwolić sobie na lekkie szaleństwo i strzał dopaminy za pomocą… małych niegroźnych zakupów.
Jeszcze nigdy zakupy nie były tak fast&furious i jeszcze nigdy nie było w nich tak dużo pleasure… Myśl, szybki klik, zamów, jutro w paczkomacie. Bardzo chcesz kupić coś, ale nie wiesz co? Może kubeczek, może świeczkę, a może innowacyjną butelkę do wody połączoną z pojemnikiem na świeże owoce? A może szybki skok do sklepu po batonik, ale taki energy – bez dodatku cukru oczywiście, albo napój, który postawi na nogi i doda witamin, a może czekoladowy pudding, który zapewni wysoką dawkę białka – bo poza tym, że ma być pleasure, to ma być functional.
Teraz nie musisz jechać do wielkiego hipermarketu, dalekiej Ikei czy czekać tygodniami na dostawę z Chin. W końcu na Twoim osiedlu jest mini park handlowy z Pepco, Action i Dealzem, a pod blokiem – czynna cały tydzień Żabka.
Czym są dla nas zakupy w 2024? Jaką potrzebę zaspokaja kupienie innowacyjnej myjki do szyb na TEMU czy Starbucks skinny latte w Biedrze? I czy zakup produktów premium też wpada pod trend fast pleasure?
Marta Skalmowska
Senior Partner | Team Leader
Minds&Roses
Od ponad 10 lat bada mieszając techniki jakościowe i ilościowe, wymyślając własne podejścia i eksplorując coraz to nowe zagadnienia i branże. Od kilku zarządza nie tylko projektami, ale też zespołem badawczym – wcześniej w Kantarze, obecnie w Minds&Roses.
Specjalizuje się w badaniach marki, w tym projektach strategicznych związanych z pozycjonowaniem oraz budowaniem spójnego wizerunku i doświadczenia klienta.
Aktualnie pochłonięta szczególnie branżą finansową, retail i e-commerce.
W projekcie Trend Impact najchętniej, z badawczej ciekawości, byłaby we wszystkich tematach. Z serca i rozumu wybrała obszar praca i shopper.
Sylwia Dąbkowska
Senior Research Manager | NBD Lead
Ipsos
Badaczem jest właściwie od urodzenia; od najmłodszych lat większość pytań do rodziców zaczynała od frazy „dlaczego ludzie…”. Na szczęście poszła na studia socjologiczne i przestała dręczyć tymi pytaniami najbliższych.
Od 10 lat realizuje się w badaniach rynku. Zaczynała od projektów farmaceutycznych, ale od trzech lat w firmie Ipsos porusza się badawczo głównie w kategorii FMCG i shopperowych.
Na szczęście, bo jeśli się nad tym dłużej pomyśli, to codzienność jest przecież naprawdę fascynująca! W polu jej zainteresowań są przede wszystkim popkultura, zmiany w obyczajowości i rola social mediów jako przekaźnika nowych narracji społecznych. W projekcie Trend Impact odpowiedzialna za obszary związane z relacjami i shopperem.
Ola Gębarowska
Client Business Partner
NielsenIQ
Badaczka rynku z wyboru i wykształcenia, lubi wykresy, cyferki i insighty. Absolwentka socjologii UJ na specjalizacji: badanie rynku i analiza polityk publicznych. Ukończyła także pedagogikę o specjalności: animacja społeczno-kulturowa. Członkini zarządu PTBRiO, dumna matka INSUMMIT Youth, dziecko „zbadaja”.
Zawodowo wcześniej związana z GfK Polonia, a obecnie z NielsenIQ, gdzie w ramach zespołu Consulting & Industry Insights wspiera klientów z branży FMCG w obszarze analiz rynkowych oraz trendów konsumenckich. W Trend Impact kierowniczka projektu, ogarniaczka chaosu i strażniczka deadlinów.