Scam Alert! Generacja Z kontra Baby Boomers – kto pokona internetowych oszustów?
#scam #genZ #niebezpieczeństwaonline #socialmedia #boomer #smilesecret #zaśnik #kryptowaluty #hypepods #harrythomson #aferaVeclaim
SESJA: praca i pieniądze
13.55
VdoCipher Error: Video ID not found
Kiedy dzwoni oszust podszywający się pod pracownika banku, kuriera lub kiedy widzimy zaskakująco korzystną ofertę na portalach takich jak OLX czy Vinted stajemy się potencjalną ofiarą oszustów. Jednak czy podczas oglądania relacji na Instagramie gdzie reklamowany jest produkt, ułatwiający uzyskanie wymarzonego uśmiechu zaledwie w 2 dni, młodemu pokoleniu zapala się czerwona lampka? W wystąpieniu dowiemy się które pokolenie jest bardziej odporne na oszustwa online oraz jakie działania podejmuje, aby nie stać się kolejną ofiarą oszustwa. Zbadam różne aspekty oszustw internetowych, w tym jak oraz przez kogo ostatnio zostali oszukani przedstawiciele Generacji Z i Baby Boomers. Postaram się znaleźć odpowiedź na pytanie, czy osoby ankietowane są świadome scamów oraz skąd bierze się skłonność młodych do bycia ofiarami oszustw. Kolejny aspekt badania będzie dotyczył kwestii, gdzie najczęściej dochodzi do oszustw – na Instagramie, Facebooku czy na portalach ogłoszeniowych? Podczas badania sprawdzę również kilka powszechnie przyjętych hipotez:
- Czy biegłość w Internecie rzeczywiście równa się umiejętności chronienia się przed oszustwem?
- Młodzi być może urodzili się z telefonem w ręku, ale czy urodzili się z czujnością i krytycyzmem w stosunku do oszustw?
- Czy młodzi częściej stają się ofiarami oszustw, ponieważ nie ryzykują utratą dorobku całego życia?
Emilia Czerepko
Research Executive
Ipsos
Magister Wydziału Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, badacz w Ipsos od listopada 2021 roku. W 2021 roku napisałam pracę licencjacką dotyczącą środowiska koronasceptyków na polskim Facebooku. Dwa lata później na potrzeby pracy magisterskiej przeprowadziłam badanie jakościowe dotyczące użytkowników grup na Facebooku publikujących teorie spiskowe. Moje zainteresowania to fake newsy, alternatywne źródła informacji, kwestia bezpieczeństwa w Internecie oraz współczesne trendy obserwowane w mediach społecznościowych.