Bezdzietni lambadziarze, stare panny z kotem i inne mity – o tym, jak naprawdę wygląda życie bez dzieci
bezdzietność, rodzicielstwo, pokolenia, decyzje życiowe, style życia, zmiana społeczna, wartości, czas wolny, konsumpcja, stereotypy, społeczeństwo, dobrostan
SPOŁECZEŃSTWO
W SIECI
10:05 ŚRODA, 24 WRZEŚNIA
„Bezdzietny” to nie jeden typ człowieka – i nie jedna historia. To młodzi, którzy „jeszcze mają czas”. To dorośli, którzy ciągle słyszą pytanie “kiedy dzieci?”. To starsi, którzy „już się z tym pogodzili”. Każda z grup ma inne doświadczenia i powody, dla których nie ma dzieci. Każda z tych grup odmiennie postrzega i przeżywa bezdzietność. Wokół bezdzietności narosło wiele stereotypów: o wygodnictwie, niedojrzałości czy samotności “z kotem”. Podczas tej prezentacji sprawdzimy, co z tego ma pokrycie w danych, a co jest tylko obiegową opinią. Pokażemy, jak osoby bez dzieci żyją, myślą i jak się czują – w podziale na trzy grupy wiekowe (18–29, 30–49 i 50+) oraz z uwzględnieniem różnic między kobietami i mężczyznami. To wystąpienie, to zaproszenie do zrewidowania języka i świeżego spojrzenia na rzeczywistość społeczną. Dane, które zaprezentujemy, nie były dotąd publikowane – ich premiera odbędzie się na INSUMMIT.

Marta Bidzińska-Marcinkowska
Badaczka / Starsza specjalistka ds. Badań Rynku
Instytut Badań Pollster
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, z wykształcenia filolożka, z zamiłowania badaczka. Z branżą badań rynku związana od ponad 20 lat. Swoją drogę zawodową rozpoczęła w SMG/KRC (obecnie Kantar), a doświadczenie rozwijała m.in. w agencji 4P Research Mix i Instytucie Badań Pollster, z którym współpracuje do dziś.
Specjalizuje się w badaniach ilościowych – od projektów społecznych po badania marketingowe realizowane dla klientów z sektorów takich jak FMCG, bankowość, ubezpieczenia czy retail. Ma bogate doświadczenie w testowaniu konceptów, produktów, kampanii reklamowych oraz w badaniach komunikacji i wizerunku marek.
Prywatnie mama nastolatki i opiekunka pełnego energii psa. Fotografuje ulotne chwile, tworzy biżuterię i chętnie sięga po dobrą książkę. Ciekawa ludzi i świata – wierzy, że to, co małe i pozornie nieistotne, potrafi zmieniać perspektywę.

Małgorzata Nowacka
Badaczka / Starsza specjalistka ds. Badań Rynku
Instytut Badań Pollster
Psycholożka i badaczka, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Ma kilkunastoletnie doświadczenie w badaniach marketingowych. – zdobywała je w czołowych agencjach badawczych – Synovate (obecnie Ipsos) oraz Pentor RI/TNS (obecnie Kantar). Obecnie pracuje w Instytucie Badań Pollster.
Specjalizuje się w badaniach ilościowych – zarówno lokalnych, jak i międzynarodowych – realizowanych dla klientów m.in. z branż takich jak FMCG, farmacja czy retail. Ma na koncie liczne projekty związane z wprowadzaniem nowych produktów na rynek.
Prywatnie wielka miłośniczka psów. Z uwagą obserwuje świat – zarówno ten ludzki, jak i zwierzęcy.