Polityzacja zakupów? Wyniki premierowych badań i skrócona instrukcja zarządzania markami w czasach polaryzacji
sesja otwarcia
10.50 WTOREK, 23 WRZEŚNIA
„To, że nie interesujesz się polityką, nie znaczy, że polityka nie zainteresuje się tobą.” Te słowa Peryklesa brzmią dziś wyjątkowo aktualnie. Polityka jest areną, której marki tradycyjnie starały się unikać. Jednak w dzisiejszym świecie, kiedy wychodzi ona znacznie poza wybory dokonywane przy urnie, wpływ polityki na zachowania konsumentów zdecydowanie zaczyna rosnąć. Aż 73% badanych przyznaje, że preferuje marki zgodne z ich wartościami.
Naszym wystąpieniem chcemy rozpocząć dyskusję o związkach pomiędzy światopoglądem i polaryzacją a wyborami konsumenckimi. To temat, którego dotąd nikt w Polsce nie podejmował. Przedstawimy premierowe wyniki badania, przeprowadzonego we wrześniu 2025 przez IPSOS i SGH specjalnie na potrzeby INSUMMIT. Zaproponujemy też markom zestaw praktycznych wskazówek, w jaki sposób uwzględniać polityzację i polaryzację w swoich strategiach, a także ograniczać ryzyka z nimi związane.

Anna Karczmarczuk
Prezeska
Ipsos Poland
Absolwentka Instytutu Stosunków Międzynarodowych na Uniwersytecie Warszawskim. Z branżą insightów związana od początku drogi zawodowej. Zdobywała doświadczenie zarówno po stronie klienta (PTC Era), jak i agencji badawczych (CASE, TNS OBOP, TNS Polska). Jako badaczka specjalizowała się w prowadzeniu projektów segmentacyjnych, wspierających marki w procesach strategicznych i pozycjonujących. Od 2015 prezeska Ipsos w Polsce, w latach 2020-2024 prezeska PTBRiO, Członkini Honorowa PTBRiO. Należy do ESOMARu. Kilkakrotnie zaangażowana w prace Rady Programowej Kongresu Badaczy, w 2017 r. jako jej przewodnicząca. Współtwórczyni idei Festiwalu Insummit. Współautorka książek Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych? (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018) oraz Badanie Rynku. Jak zrozumieć konsumenta? (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021).

dr Michał Lutostański
Prezes Zarządu PTBRiO
Adiunkt SGH
Partner Associate – Brand & Portfolio Strategy Deloitte
Prezes PTBRiO. Doktor nauk społecznych. Adiunkt w Zakładzie Marketingu Wartości SGH. Partner Associate – Brand & Portfolio Strategy w Deloitte CE. Wcześniej Head of Knowledge & Thought Leadership i Strategy Business Director w Kantar Polska. Absolwent 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Znalazł się na liście „Insight250” opublikowanej przez ESOMAR w 2023 – wyróżniającej pionierów i innowatorów branż opartych na danych z całego świata. Współautor książek: „Data driven decision. Jak odnaleźć się w natłoku danych?”, „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”, „Modern leisure society – consumer behavior” oraz „O zmieniającym się świecie wartości w ekonomii, finansach i zarządzaniu”. Kierownik Studiów Podyplomowych Konsument we Współczesnym Marketingu na SGH. Wykłada Marketing, Marketing of Places i Customer Behavior. Publicysta Brief.pl oraz Marketer +. Występował na takich konferencjach jak TEDx, Golden Marketing Conference, Insummit – Festiwal Insightów i Innowacji, Europejskie Forum Nowych Idei, Data Science Summit, Insummit Youth, Blix Awards czy Data Analytics Forum. Otrzymał nagrodę publiczności i nagrodę 25-lecia PTBRiO za najlepiej ocenione wystąpienie dwudziestu edycji Kongresu Badaczy. Trener z zakresu innowacji, storytellingu, wystąpień publicznych, consultingu i marketingu pokoleń. Wspiera klientów w obszarach podejmowania długoterminowych decyzji i działań z zakresu strategii, pozycjonowania marek, optymalizacji portfolio, analizy szans i zagrożeń, wytwarzania innowacji, poszukiwania kolaboracji między markami, czy tworzenia wizji kategorii.