Pieniądze szczęścia nie dają, ale zdolność kredytową już tak. O posiadaniu mieszkania i postawach finansowych różnych pokoleń mieszkańców Polski.
#Finansepokoleń #finansemłodychdorosłych #pierwszemieszkanie #kredythipoteczny #młodzinarynkunieruchomości #pokolenianarynkunieruchomości #różnicepokoleniowe #podobieństwapokoleniowe #wartościpokoleń #postawyfinansowe #podejściedowłasności
SESJA: PIENIĄDZE
12.15
Posiadanie własnego M to zazwyczaj spełnienie marzeń i powód do dumy. Okoliczności gospodarcze sprawiały jednak, że różne generacje mieszkańców Polski w różny sposób dochodziły do własności nieruchomości, co wpłynęło na ich postawy finansowe i styl życia. Z kolei kredyt hipoteczny urósł do rangi jednego z przełomowych momentów w życiu.
Młodsze pokolenia, które obecnie dopiero wkraczają na rynek mieszkaniowy nie dość, że mają przed sobą wiele wyzwań, to jeszcze nie sprzyjają im i trudne okoliczności: wysokie ceny nieruchomości, i utrudniony dostęp do kredytów hipotecznych. W najnowszym badaniu „Szczęśliwy dom: mieszkaniowe mieć czy być” zbadaliśmy, jak sobie z nimi radzą, czy zmieniło się ich podejście do posiadania własnego M, czy dysponują wiedzą finansową – na temat oszczędzania, inwestowania i rynku mieszkaniowego. Dowiedzieliśmy się, jakie mają podejście do kredytów hipotecznych, czy są w stanie poświęcić swój styl życia w imię własnych czterech kątów i jakie podobieństwa/różnice widać w postawach różnych generacji mieszkańców Polski.
Dzięki takiej świadomości decyzja o zakupie nieruchomości czy kredycie hipotecznym może stać się bardziej świadoma i mniej stresująca, a międzypokoleniowe zrozumienie i empatia większe.
Agata Stachowiak

PR Lead
Grupa OLX

13 lat temu zamieniła mikrofon w radiowym studio na prowadzenie briefingu prasowego i tak już zostało. Specjalizuje się w komunikacji produktowej, korporacyjnej i wewnętrznej. W Otodom odpowiada za media relations oraz działania z zakresu data journalism dla sektora Real Estate. Od 2024 współtworzy projekt „Szczęśliwy dom”, który pozwala wspierać społeczeństwo w dążeniu do wzrostu dobrostanu związanego z kwestiami mieszkaniowymi. Wcześniej przez 9 lat była związana z marką Allegro, gdzie realizowała kampanie społeczne, projekty specjalne i odpowiadała za relacje z mediami.
Piotr Michoń

profesor
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
członek zarządu
International Quality of Life Studies

Ekonomista, który nie lubi szufladkowania, dlatego w swoich pracach łączy ekonomię z psychologią, socjologią, historią czy filozofią. Na UEP prowadzi swój autorski kurs “Ekonomia Szczęścia”. Popularyzator nauki, autor książek i artykułów naukowych.