Wizerunek migrantów i migrantek jako wartość marki: autentyczność, różnorodność i odpowiedzialność w działaniach marketingowych dużych marek w Polsce.
Migracja, wizerunek marki, ESG, odpowiedzialność marek.
SZERSZY KONTEKST
SESJA MODEROWANA
12:05 WTOREK, 23 WRZEŚNIA
W Polsce migrantki i migranci coraz częściej są obecni w życiu społecznym i na rynku pracy, ale rzadko pojawiają się w działaniach marketingowych dużych marek. Firmy często nie podejmują takich działań z własnej inicjatywy, lecz z obowiązku wynikającego z polityk ESG – szczególnie komponentu „S” (społecznego), który promuje inkluzywność, różnorodność i odpowiedzialność społeczną.
Włączenie migrantek i migrantów do komunikacji marki nie może być powierzchownym gestem PR, bo grozi to oskarżeniami o „social washing”. Autentyczność jest kluczowa – migranci powinni współtworzyć narrację, a nie być jedynie jej tłem. Odpowiedzialne podejście oznacza prezentowanie ich jako realnych, różnorodnych ludzi – pracowników, klientów, sąsiadów.
Podczas wystąpienia zaprezentujemy m.in. wyniki badania, które pokażą, jak polscy odbiorcy reagują na kampanie marketingowe z udziałem migrantek i migrantów, oraz jak oceniają ich obecność w przestrzeni publicznej. Wyniki badania pozwolą osadzić temat w konkretnej rzeczywistości społecznej i lepiej zrozumieć wyzwania oraz możliwości stojące przed markami.
Wystąpienie zostanie wzbogacone o case study Khedi Alievy – czeczeńskiej aktywistki i liderki społecznej, która stała się rozpoznawalnym głosem migrantów w Polsce. Jej historia posłuży jako przykład tego, jak migranci mogą realnie współtworzyć debatę publiczną i wizerunek społeczny, a nie być tylko pasywnymi odbiorcami wsparcia.
Choć w Polsce temat obecności migrantek i migrantów może być społecznie wrażliwy, unikanie go oznacza rezygnację z wpływu na pozytywne zmiany społeczne. Firmy, które odważnie i etycznie podejmują temat migracji, mogą nie tylko spełniać wymogi ESG, ale też budować nowoczesny, wiarygodny i inkluzywny wizerunek.ieży już mają wpływ np. na handel, rynek pracy, szkolnictwo. Negatywne skutki kryzysu demograficznego będą przybierać na sile. W 2050 roku połowa populacji będzie miała powyżej 50 lat. Ale i Polaków będzie o 6 milionów mniej. Zmieni się układ przestrzenny populacji, wzrośnie koszt zapewnienia wielu usług, a niejedno mniejsze miasto stanie wobec ryzyka poważnego kryzysu. Czy wiemy, co się wydarzy? Czy jesteśmy na to gotowi? Czy Państwo jest?

Natalia Matys
Badaczka
PBS
Z wykształcenia projektantka oraz socjolożka. Absolwentka kierunku Wzornictwo na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz studiów magisterskich z Socjologii na Uniwersytecie Gdańskim. W pracy badawczej lubię różnorodność tematów, dlatego mimo codziennej pracy wokół tematów marketingowych, chętnie podejmuję się prowadzenia badań o tematyce społecznej.
W przeszłości miałam okazję zdobywać również doświadczenie zawodowe w projektach Mystery Shopper.
W ramach projektów badawczych, oprócz badawczo-ilościowego opracowania wyników, zajmuję się również wizualizacją danych, co sprawia mi dużo przyjemności. Prywatnie lubię chodzić po lesie, jeździć rowerem i gotować dla ludzi.

Khedi Alieva
Prezeska
Fundacja Kobiety Wędrowne
Aktywistka i animatorka społeczna. Uchodźczyni, pochodzi z Czeczenii, mieszka w Polsce od 2013. Z wykształcenia pedagożka, członkini trzech kadencji Rady Imigrantów i Imigrantek w Gdańsku oraz Rady uchodźców i uchodźczyń w Warszawie. Uczestniczyła w tworzeniu i wdrażaniu Modelu Integracji Imigrantów w Gdańsku. Inicjatorka Domu Międzykulturowego – oddolnej samopomocowej inicjatywy uchodźców i uchodźczyń w Gdańsku. Organizuje i prowadzi warsztaty dla imigrantek i uchodźczyń na temat ich praw w Polsce. Współautorka i realizatorka programów edukacyjnych dla szkół, studentów, pracowników socjalnych i urzędników miejskich na temat migracji i różnorodności kulturowej. Współautorka badań i artykułów naukowych na temat integracji imigrantów i uchodźców realizowanych w Uniwersytecie Gdańskim. Współzałożycielka i prezeska Fundacji Kobiety Wędrowne, odpowiedzialna za działania integracyjnych i samorzecznicze. Prowadzi restaurację – przedsiębiorstwo społeczne w Warszawie, gdzie zatrudnia osoby z doświadczeniem uchodźstwa z Kaukazu, Ukrainy i Azji Centralnej.