GDZIE JEST PRAWDA?
SCENA FILTRACJA
SESJA KUROWANA
10.00 PIĄTEK, 23 WRZEŚNIA
Branża insightów (czy też branża wiedzy o opiniach i zachowaniach ludzi) zawsze mierzyła się z tym fundamentalnym pytaniem. I wprawdzie nigdy nie było i nie będzie na nie jednej, ostatecznej odpowiedzi, to jednak obecna rzeczywistość dostarcza w tej sprawie nowych wyzwań i kontekstów. Prezentowana sesja skupi się na trzech z nich:
1. Przestrzeń medialna
- Jak media radzą sobie z szumem informacji i wielogłosem narracji, które same współtworzą?
- W jakim stopniu perspektywa poznawcza i warsztat pracy dziennikarza zmienia się wobec tak dynamicznego otoczenia informacyjnego?
- Czy warto poszukiwać jednej, wspólnej prawdy o rzeczywistości czy tez już zawsze będą istnieć różne, wykluczające się narracje poszczególnych mediów/środowisk?
- Jakie są szanse przebicia się w przestrzeni medialnej z wiarygodnymi wynikami badań i odróżnienia ich od danych o wątpliwej wartości?
2. Przestrzeń sieci społecznościowych i dezinformacji
- Jak przestrzeń mediów społecznościowych pozwala dotrzeć do „prawdy”, a na ile jest miejscem jej podważania i zniekształcania?
- Media społecznościowe w warunkach silnych podziałów społeczno-kulturowych. Jak wyjść z bańki?
- Jak mierzy się obecnie skalę i strukturę dezinformacji w mediach społecznościowych?
- Kto – oprócz najczęściej wspominanej w tym kontekście Rosji – zajmuje się dezinformacją w polskiej przestrzeni social mediów?
- Jakie są obecnie zagrożenia dla firm i marek w obszarze mediów online/ społecznościowych, w jaki sposób można się przed nimi zabezpieczyć?
3. Przestrzeń badań opinii i rynku
- Jaką rolę pełnią dziś badania w praktyce marketingu – na ile służą kontroli i weryfikacji, a na ile potwierdzaniu i uzasadnianiu obranych celów?
- Czy badania rynku są nadal zewnętrznym, obiektywnym mechanizmem kotwiczenia w rzeczywistości dla ich odbiorców?
- Jak realizować dziś ideę autonomii i niezależności badań w relacji z ich klientami i użytkownikami?
- Czy poszukiwanie insightów to to samo, co dostarczanie wiedzy o tym, jak „naprawdę” wygląda rzeczywistość konsumencka i społeczna?
Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia, OFBOR
Socjolog i menadżer związany z branżą badawczą od 26 lat. W latach 2004-2008 Prezes Zarządu OFBOR, członek PTBRiO i ESOMAR. Wykładowca Uniwersytetu SWPS.
Jerzy Smoliński
Przewodniczący Rady Programowej Centrum Analizy Informacji
Collegium Civitas w Warszawie
Analityk zajmujący się dezinformacją i propagandą oraz wykrywaniem sztucznego ruchu w sieci. Wykładowca w Centrum Badań nad Terroryzmem oraz Przewodniczący Rady Programowej Centrum Analizy Informacji Collegium Civitas w Warszawie. Przez kilkanaście lat oficer Wojska Polskiego, współtwórca od 1993 roku służby prasowej w Siłach Zbrojnych. W 2001 Zastępca Dyrektora Biura Prasy i Informacji Ministerstwa Obrony Narodowej – Rzecznik Prasowy Ministra. Od 1994 roku dziennikarz telewizyjny, autor wielu programów i magazynów telewizyjnych. Wykładowca w Centrum Wojsk Lądowych i Logistyki w Poznaniu. Doktorant w Katedrze prawa i bezpieczeństwa międzynarodowego Akademii Obrony Narodowej w Warszawie. Uczestnik programu Departamentu Stanu USA The International Visitor Leadership. W latach 2004 – 2006 Dyrektor Programowy TVP Poznań. Od 2007 do 2010 etatowy Doradca Marszałka Sejmu RP ds. Mediów. W latach 2010 – 2015 etatowy Doradca Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego ds. mediów. Absolwent Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Pancernych w Poznaniu i Uniwersytetu Wrocławskiego.
Michał Kociankowski
Założyciel
Synergion
Od roku 1994 badacz rynku, od 2005 strateg, a od 2015 organizacja, którą prowadzi realizuje badania, strategie i komunikację marketingową. Pracował w ARC, IQS i Y&R, kolejno jako badacz, kierownik zespołu, Research Counsulting Director, Client Service Director i Strategy Director. Członek PTBRiO, od 2008 do 2018 był członkiem Zarządu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Wielokrotnie był przewodniczącym komitetów organizacyjnych i rad programowych konferencji PTBRiO, w tym przez 5 lat Konferencji Cyber, był także przewodniczącym Rady Programowej XVII Kongresu PTBRiO. Laureat konkursu Archetypy 25-lecia PTBRiO. Od 2008 roku współpracuje z konkursem Effie Polska, obecnie członek Komitetu Effie, był także jurorem i prowadził prace grup jurorskich. Laureat Effie. Członek SAR oraz członek-założyciel Polskiego Klubu Brandingu. Od 6 lat prowadzi w ramach Effie szkolenia dla jurorów oraz dla zgłaszających. Wykładowca Szkoły Strategii Marki SAR, MBS by SAR, SGH oraz Szkoły Consumer Intelligence PTBRiO, a także jeden z autorów opracowania „Badanie rynku – jak zrozumieć konsumenta”, wydanego nakładem PWN.
Dobromir Ciaś
założyciel
Edge NPD
Założyciel Edge NPD, polskiej technologicznej spółki realizującej m.in. projekt do walki z ad fraud i dezinformacji w Internecie (ABTShield), który zdobył prestiżowe wyróżnienie Uniwersytetu w Południowej Californi (USC) jako laureat “Public Diplomacy Innovation Prize 2021”, wyróżniony jako INNOVATION 2020 przez Stowarzyszenie Agencji Reklamowych, wymieniany jako success case w raporcie Funduszu Google 2020. Dostawca usługi poświęconej dezinformacji w ramach NATO. Założyciel IBIMS (Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych), który prowadzi badania w zakresie dezinformacji, ochrony insytucji i marek w obliczu zagrożeń w obszarze mediów społecznościowych. Zdobywca New Europe 100 przyznawanego przez Financial Times, Google, Respublica oraz Visegrad Fund dla top innowatorów w Europie Środkowo-Wschodniej, laureat nagrody Najbardziej Kreatywnych w Biznesie magazynu Brief. Dwukrotny laureat nagrody publiczności Kongresu Badaczy.