IRL vs URL: dwie twarze walki z trendem osamotnienia. Czy Spike Jonze przewidział naszą przyszłość?
#TrendOsamotnienia #DigitalLoneliness #EraSamotności #Technologia #AI #ZdrowiePsychiczne #PrzemianySpołeczne #DigitalDetoks #Społeczności #Popkultura
W SIECI
W SIECI
16:35 WTOREK, 23 WRZEŚNIA
W erze postpandemicznej samotność staje się jednym z najpoważniejszych wyzwań zdrowia publicznego – dotyczy już nie tylko seniorów, ale i młodych dorosłych, dla których cyfrowy świat coraz częściej zastępuje realne relacje. W obliczu tego kryzysu emocjonalnego technologia – a zwłaszcza sztuczna inteligencja – oferuje nowe formy „towarzystwa”. Chatboty, wirtualni asystenci, aplikacje terapeutyczne czy społeczne roboty mają łagodzić osamotnienie i budować poczucie obecności. Czy to wystarcza? A może to tylko pozór bliskości, który jeszcze mocniej oddala nas od ludzi?
Dualizm walki z samotnością uwidacznia się dziś szczególnie wyraźnie – z jednej strony AI oferujące emocjonalne wsparcie, z drugiej rosnący trend świadomego powrotu do autentycznych relacji poprzez digital detox i fizyczne wspólnoty. Film HER Spike’a Jonze’a trafnie przewidział ten dylemat: emocjonalna relacja z AI staje się nie tylko możliwa, ale wręcz bardziej dostępna niż relacja z drugim człowiekiem.
Nasze wystąpienie stawia pytanie, czy technologia rzeczywiście staje się dziś lekiem na samotność – czy raczej jest jej cyfrowym katalizatorem. Marki mają tu ważną rolę do odegrania – nie muszą napędzać ucieczki w cyfrowy świat, mogą pomagać konsumentom znaleźć równowagę między AI a prawdziwymi relacjami.
Analizując dane z Polski i świata oraz najnowsze badania nad wpływem AI na relacje społeczne, spróbujemy odpowiedzieć, czy HER to fikcja… czy może już nasza rzeczywistość.

Katarzyna Kęcka
Creative Manager
Performance Media
Absolwentka SGH i Akademii Leona Koźmińskiego. W Performance Group zarządzam ponad 20-osobowym działem kreatywnym. Swoje 10-letnie doświadczenie w marketingu zdobywałam koordynując projekty, tworząc koncepcje, pełniąc nadzór kreatywny oraz prowadząc komunikację marek w social mediach. Pracowałam m.in. dla Procter&Gamble, Banku Pekao, PKN Orlen i L’Oréal. Zależy mi, by kreacja i komunikacja marek płynęły ze strategii, więc w zeszłym roku pogłębiłam swoją wiedzę również w tym obszarze, kończąc Szkołę Strategii Marki SAR-u. Interesuję się sztuką, architekturą i designem, a obserwowanie trendów i stałe poszukiwanie konsumenckich insightów inspirują mnie do budowania świeżych rozwiązań strategiczno-kreatywnych dla marek., z którymi pracuję.

Małgorzata Strzępa
Digital Content Strategy Manage
Performance Media
Doświadczona ekspertka w dziedzinie marketingu internetowego, z 12-letnią praktyką w branży.
Wiedzę i doświadczenie strategiczne zdobyte m.in. w Szkole Strategii Marki, regularnie wykorzystuję w praktyce do tworzenia różnorodnych strategii komunikacji. Skupiam się na tym, by skutecznie odpowiadały one na aktualne trendy konsumenckie. Jako Digital Content Strategy Manager odpowiadam za zapewnienie spójności oraz integralności komunikacji marki w jej kluczowych kanałach marketingowych.
Głęboko wierzę, że wnikliwe zrozumienie aktualnych zjawisk konsumenckich i społecznych jest kluczem do tworzenia nie tylko wartościowych komunikatów, ale również skutecznych produktów i usług, które realnie odpowiadają na potrzeby współczesnych konsumentów.