„Made in China” w oczach polskiego konsumenta: co kupujemy, gdy cena ściera się z krajem pochodzenia
#ChińskieMarki #MadeInChina #JakośćVsCena #PochodzenieMarek #Segmentacja #TanioCzyDobrze #MikrolojalnośćCenowa #MakrolojalnośćKulturowa #StereotypyNarodowe #LojalnośćKonsumencka #DecyzjeZakupowe
MADE IN CHINA
SESJA MODEROWANA
14:45 ŚRODA, 24 WRZEŚNIA
Marki chińskie szturmem wchodzą na polski rynek w różnych kategoriach – od smartfonów Xiaomi, przez platformy zakupowe w stylu Temu, aż po samochody BYD czy Omoda. Czy jednak dla polskich konsumentów metka „Made in China” nadal oznacza ryzyko i niższą jakość, czy może coraz częściej egzotykę w dobrej cenie?
W ogólnopolskim badaniu zadaliśmy pytanie, jaki jest stosunek Polaków do produktów z Chin i sprawdziliśmy, czy wybierają je chętniej niż produkty z innych krajów Azji, Europy czy Ameryki. Przyjrzeliśmy się, co dziś decyduje o wyborze produktów ze względu na kraj pochodzenia oraz jak kształtuje się wizerunek chińskich brandów.
Jednocześnie zastanowiliśmy się jak obecnie wygląda lojalność konsumencka, która coraz częściej przybiera postać walki dwóch sił: mikro-lojalności cenowej (okazja tu i teraz) i makro-lojalności kulturowej (głębokie przywiązanie do krajów o „legendzie jakości” – Niemiec, Japonii, Szwecji). Wyłoniliśmy również segmenty polskich konsumentów – aby zrozumieć, kto kupuje „Made in China” bez uprzedzeń, a kto się waha i z jakich powodów. Dzięki nakreśleniu mapy decyzji poszczególnych person, zyskujemy gotowy przewodnik: w którym momencie podbić serca atrakcyjną ceną, a kiedy sięgnąć po dowód jakości i lokalne wzmocnienie wiarygodności oferty, by przełamać stereotypy i zbudować prawdziwe zaufanie.

Paulina Malinowska
Research Projects Coordinator
OMD Polska
Z wykształcenia ekonomistka, ale od ponad dekady związana z badaniami marketingowymi. Specjalizuję się w badaniach ilościowych eksplorujących potrzeby i zachowania konsumentów, badaniach marki oraz postrzeganiu i skuteczności reklam. Nie straszne mi liczby i doszukiwanie się w nich tego, co gołym okiem jest niewidoczne.

Paulina Borowska
Business Intelligence Partner
OMD Polska
Socjolożka, ekonomistka, badaczka, analityczka… Od 15 lat łączę świat mediowy z badaniami i analizami – współprowadziłam projekty dla klientów z niemal wszystkich branż w krajach z całego świata. W pracy dbam o to, żeby nie było nudy – ale w świecie insightów, danych i ludzkich zachowań to zadanie wyjątkowo łatwe.