Manosfera: „głosować to ja mogę za likwidacją dupokracji”. Mężczyzna kontratakuje, czyli między sprawczością a samotnością.
#manosfera #męskość #tożsamość #redpill #blackpill #incele #socmedia #wartości #badaniajakościowe #feminizm #patriarchat #yourbodymychoice
MĘŻCZYŹNI
SESJA MODEROWANA
14:25 WTOREK, 23 WRZEŚNIA
Amerykańska kultura biznesowa musiała na nowo „odzyskać swoją męskość” powiedział Mark Zuckerberg w wywiadzie ze stycznia 2025 roku. Manosfera rozciągająca się od libertarian i zwolenników autokracji, empiryków i mistyków, osoby o różnym pochodzeniu rasowym i jawnych rasistów, sportowców i nerdów, hedonistów i moralistów, przekroczyła granice ciemnego Internetu i wlała się szerokim strumieniem do głównego nurtu. Ma swoje motywy przewodnie: samodoskonalenie, samokontrolę i niezależność myślenia. Jednak bardziej niż jakąkolwiek konkretną ideę, celebruje pewien rodzaj zuchwałej, często wulgarnej mowy męskiej, definiowanej w opozycji do mainstreamu. „Your body. My choice” to zawołanie wychodzące z radykalnej manosfery. W tym kontekście będziemy opowiadać o współczesnej kondycji mężczyzn – tych, którzy funkcjonują w świecie bez wyraźnych ról, ale z wysokimi oczekiwaniami sprawczości i odporności. Niektórzy walczą i znajdują swoją przestrzeń w wyraźnie zakreślonych granicach, a inni miotają się i cierpią. Pokazujemy, jak manosfera staje się przestrzenią narracyjną, która wypełnia lukę emocjonalną, pozostałą po facecie, który w czytelny i jednoznaczny sposób jest facetem w swojej roli – i jaką cenę płaci się za internalizację tych opowieści. Oprzemy się na analizach treści, wynikach badań dotychczas realizowanych oraz na specjalnie przygotowanym jakościowym eksperymencie. W eksperymencie zrealizowanym w dwóch grupach wiekowych, skonfrontujemy wartości, postawy i reakcje mężczyzn na konkretne treści manosferyczne. To opowieść o samotności, dumie, zdradzie, karze, gniewie i poszukiwaniu przynależności. A zarazem o tym, jak można mądrze i krytycznie wsłuchiwać się w to, co manosfera oferuje, i dlaczego to nie może być ignorowane.
Krzysztof Jodłowski

Senior Consultant
Research Collective

Badacz od 24 lat. Absolwent WFiS UW, Studiów Wschodnich na UW oraz podyplomowo rolnictwa na SGGW. Przez zdecydowaną większość kariery badawczej w Pentorze/TNS/Kantarze (w tym ostatnim jako Account Director), aktualnie Senior Consultant w Research Collective. Odpowiada za badania dotyczące komunikacji, innowacji produktowych, diagnostykę marek. Prywatnie ojciec trójki dorastających dzieci, crossfitter i preppers.
Paweł Ciacek

Managing Partner
Research Collective

Socjolog, wieloletni Client Service Director w Kantar Polska, obecnie Partner Zarządzający Research Collective Obszarem jego szczególnych zainteresowań pozostają badania strategii marki i komunikacji. Obserwuje marki i ich zachowania w kontekście społecznym, analizuje w jaki sposób komunikują się z konsumentami. Uważnie obserwuje trendy społeczne i konsumenckie. Bierze udział w dyskusjach na stanem branży badawczej w Polsce. Prywatnie ojciec Henryka i Heleny, całkiem małego jeszcze rodzeństwa.