Niemleko, niemasło, nieszynka – jak jeść, jak żyć? Powymyślajmy nazwy nowych kategorii produktowych! (warsztaty kulinarno-kreatywne)
Jedzenie, Zamienniki białka zwierzęcego, Nowa dieta, Wegetarianizm , Weganizm
WARSZTAT
14:00-16:00 ŚRODA, 24 WRZEŚNIA
Według FAO (Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa), produkcja zwierzęca odpowiada za 14,5% globalnych emisji gazów cieplarnianych. Nadmierna konsumpcja produktów zwierzęcych powoduje także – według WHO – nowotwory oraz prowadzi do otyłości.
Na rynku pojawia się coraz więcej niszowych marek, które stanowią alternatywę dla produktów zwierzęcych. Kłopot w tym, że według prawodawstwa UE, określenia takie jak „mleko”, „masło”, „ser” czy „jogurt” są zarezerwowane dla produktów pochodzenia zwierzęcego. Pojawia się wiec problem w wytłumaczeniu konsumentom czym są owe nowe produkty.
Podczas krótkich warsztatów na INSUMMIT:
- Przedstawimy pokrótce dane dot. wpływu diety zwierzęcej na zmianę klimatu i zdrowie człowieka.
- Prawniczka, ekspertka od prawa żywnościowego, przedstawi obecne i nadchodzące normy prawne i wytłumaczy bariery w nazywaniu produktów roślinnych,
- Znany szef kuchni i wykładowca kulinarny poprowadzi uczestników przez historię polskiej kuchni, wskazując momenty kiedy i w jakich okolicznościach powstały dziś już dobrze znane i oswojone nazwy produktów (np. „parówka” powstała na początku XXw., a „radler” w języku polskim funkcjonuje dopiero od XXIw.)
- W grupach roboczych, które otrzymają próbki nowych produktów roślinnych, będziemy pracowali nad stworzeniem nazw dla tych produktów (warsztaty będę prowadzone przez doświadczonych facylitatorów). Będziemy sprawdzali jak to pachnie, jak smakuje, wygląda i brzmi, starając się znaleźć linki z potrzebami i zwyczajami konsumentów.
- Na finiszu każda z grup zaprezentuje koncept komunikacyjny dla produktu, przedstawiając jego proponowaną nazwę (zgodną z prawem i zrozumiałą dla konsumentów).
Warsztaty są przygotowane dla 20-25 osób i potrwają 120 minut.

Mateusz Galica
Partner Zarządzający
Lata Dwudzieste
Partner Zarządzający w agencji zielonych transformacji Lata Dwudzieste. Do 2020 Creative House Director i członek zarządu w Kantar Polska oraz Prezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Członek programu Balticlead Uniwersytetu Sztokholmskiego dla liderów zmian i transformacji biznesu w obszarze człowiek-Ziemia. Nałogowy tester nowych smaków, gastrohedonista, chief executive i heavy user domowej kuchenki gazowej. Autor profilu „Żurek”, oceniającego żurki w Polsce.

Aleksander Baron
Restaurator, szef kuchni, autor książek , Kapłony szczeżuje à La carte
Restaurator, szef kuchni, publicysta, autor czterech książek kulinarnych. Wykładowca Food Studies na Uniwersytecie SWPS. Eksperymentator, piewca fermentu i piątej ćwiartki. Reinterpretator kuchni polskiej, serwując ją przez ponad ostatnią dekadę od Palestyny po Hongkong.
2018 został wyróżniony tytułem Szef Kuchni Jutra (Chef de L’avenir) przez przewodniki Gault&Millau.

Magda Chojnowska
Socjolożka, badaczka, analityczka, facylitatorka (absolwentka Szkoły Facylitatorów Wszechnicy Uniwersytetu Jagiellońskiego), smakoszka i szefowa własnej kuchni. Pasjonuje się wszystkim tym co jadalne, lubi jeść. Zawodowo bada i analizuje wszystkie zjawiska, które mogą wpływać na zachowania potencjalnych i obecnych klientów Banku BNP Paribas.

Agnieszka Szymecka-Wesołowska
Prawniczka i wspólniczka FoodLaw |Centrum Prawa Żywnościowego i Produktowego; doktor nauk prawnych; specjalizuje się w doradztwie regulacyjnym dla przedsiębiorstw działających na rynku spożywczym i innych produktów konsumpcyjnych. Praktykę prowadzi od ponad 10 lat. Członkini Europejskiego Stowarzyszenia Prawa Żywnościowego (EFLA). Autorka wielu publikacji (w tym książkowych) z zakresu prawa żywnościowego.