Oops!… I scrolled it again: Czy e-commerce angażuje jak social media?
#E-commerce #ScrollPoOkazjach #ZmianyZwyczajówZakupowych #AplikacjeZakupowe #ZakupyNaSmartfonie #ChinskiePlatformy #NatychmiastowaGratyfikacja #ZakupyImpulsywne #UltraFastFashion #WzorceKonsumpcji
NOWE MEDIA
SESJA MODEROWANA
16:35 WTOREK, 23 WRZEŚNIA
Kupowanie jeszcze nigdy nie było takie tanie, szybkie i łatwe. W świecie, w którym coraz większą rolę odgrywa przyjemność i natychmiastowa gratyfikacja, zmienia się również e-commerce, stając się jednym z elementów codziennego doświadczenia pełnego emocji i zaangażowania. Punktem wyjścia prezentacji będą dynamiczne zmiany na polskim rynku e-commerce: chińskie platformy takie jak Temu czy Shein szturmem weszły do Polski. Ich agresywny marketing dociera w ostatnich miesiącach do ogromnej rzeszy Polaków zachęcając miliony z nich do odwiedzenia platform choćby na chwilę, zaś ekstremalnie niskie ceny i mechanizmy rodem z gier i social mediów sprawiają, że część z odwiedzających pozostaje na dłużej nie tylko kupując, ale też… scrollując je jak TikToka.
W prezentacji pokażemy jak bardzo e-commerce wciągnął Polaków, na ile stał się sposobem spędzania czasu i jak korzystają z aplikacji zakupowych. Na ile nałogowo, na ile kompulsywnie? Jak często powracają i na jak długo dają się wciągnąć? Tego nie uchwycimy w badaniach deklaratywnych, sięgamy więc po dane pasywne z paneli badawczych, w których z sekundową rozdzielczością możemy śledzić zachowania użytkowników łącząc je ze szczegółowymi danymi demograficznymi i behawioralnymi o użytkownikach. Pozwoli to nam pokazać w jakim stopniu i w jakich aspektach zakupy online stają się po prostu sposobem na spędzanie wolnego czasu; na ile używanie aplikacji zakupowych zbliża się do scollowania po social mediach; jak bardzo są one wciągające i kto korzysta z nich najbardziej nałogowo. Opowiemy też w jakich okolicznościach i o jakich porach dnia (i nocy) użytkownicy dają się ponieść impulsywnym zakupom oraz jak często w ciągu doby różne pokolenia sięgają do aplikacji sprzedażowych.

Jadwiga Przewłocka
Data Analysis Expert
Gemius
Socjolożka i analityczka łącząca szerokie spojrzenie na dane w kontekście społecznym i rynkowym z biegłością w obszarze analiz. Ekspertka ds. analizy danych w Gemius; zajmuje się pomiarem konsumpcji mediów. Wcześniej prowadziła projekty badawcze związane m.in. z komunikacją internetową, aktywnością obywatelską i edukacją. Współautorka raportu „Internet dzieci”, autorka badań dot. przemocy rówieśniczej i klimatu szkoły oraz publikacji nt. sektora pozarządowego w Polsce. Z wykształcenia socjolożka i matematyczka, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego.