ZIEMIA NIEZNANA. MUZEA
muzeum, uczestnictwo w kulturze, kreowanie potrzeb, kultura, potencjał, wpływ, prestiż, dialog kulturowy, snobizm, kontent, planowanie mediów, aspiracje, manifestacja celów, walka o uwagę, tajemnica, zaplecze, kolekcja, wiedza, przyjemność, bycie lepszym,
CZAS WOLNY
14:05 ŚRODA, 24 WRZEŚNIA
Po co ludzie chodzą do muzeów? Co w czasach rozkwitu potęgi AI mogą muzea dać ludziom i w jakim wymiarze? Jak oficjalne cele muzeów manifestują się we współczesnym świecie, walczącym o uwagę? Dlaczego nie zawsze cieszą się z wysokiej frekwencji, a często rozpaczają nad niskim zainteresowaniem?
Muzea mogą się kojarzyć z zakurzoną wystawą j makietą z zapałek, oraz mówiącym niezrozumiałym językiem przewodnikiem, tymczasem to w wielu wypadkach niejednolite, wyspecjalizowane, wielofunkcyjne, wielozadaniowe i wieloaspektowe kombinaty przypominające górę lodową – widać tylko ich wierzchołek, a poniżej znajduje się duże pole do eksploracji.
Zapraszam do spojrzenia na nie i ich potencjał od zaplecza, na infrastrukturę, w wielu wypadkach stanowiącą samo w sobie osiągnięcie epoki, w której powstawały. To zespoły ludzi o bardzo zróżnicowanych kompetencjach, umiejętnościach i wiedzy, które proszą się o odpowiedź na pytanie o to, jak ograć ich potencjał. W czasach nawrotu do rzemiosła, własnej wytwórczości i dawnego dizajnu, muzea sztuki zatrudniają specjalistów od dawnych materiałów, technik, projektowania – konserwatorów i kustoszy/badaczy, a ponieważ jest to okresy narodzin potęgi A.I., to mają szansę pełnić rolę strażników pamięci o analogowym raju utraconym namacalnych obiektów, których samo Muzeum Narodowego w Warszawie ma w kolekcjach ok. miliona. Są zobowiązane do ich gromadzenia wedle określonego profilu i strategii, opieki na nimi i ich udostępniania. Udostępnianie zakłada różne formy kontaktu ze zróżnicowanymi odbiorcami, połączone z zabiegami o ich uwagę, co we współczesnym świecie jest o tyle trudne, że mamy do wyboru pójście do muzeum, na siłownię, na zakupy do hipermarketu. Muzea, tak jak i sieci handlowe czy streamingi, walczą o nasz czas i uwagę, co przypomina nieustającą gonitwę za króliczkiem, do której zapraszam uczestników festiwalu.

Przemysław Deles
kustosz dyplomowany
Muzeum Narodowe w Warszawie
Doktor historii, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. Kustosz dyplomowany w Muzeum Narodowym w Warszawie (Zbiory Sztuki Zdobniczej). Wieloletni pracownik Zamku Królewskiego w Warszawie (Ośrodek Oświatowy, Ośrodek Sztuki, Ośrodek Badań Historycznych – zastępca kierownika, Zespół ds. Organizacji Konferencji Naukowych – kierownik, Zespół ds. Współpracy Międzynarodowej, koordynator zamkowych seminariów naukowych) i Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego (zakres zadań: media społecznościowe, edukacja, opracowywanie zbiorów, wystawy, badania, promocja, organizacja imprez).
W charakterze eksperta współpracował m.in. z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowym Instytutem Muzeów, Łazienkami Królewskimi, Muzeum Historii Polski, Pałacem Saskim.
Jeden z laureatów konkursu na kuratora w Domu Historii Europejskiej w Brukseli. Odbył staż w Parques de Sintra – Monte da Lua (Portugalia). Juror konkursu na Muzealną Książkę Roku (2023, 2024). W latach 2021-2024 członek redakcji rocznika „Muzealnictwo”. Ambasador The Attingham Trust. Stypendysta Fundacji Lanckorońskich.
Wykładowca na Podyplomowym Studium Varsavianistycznym na UW (zajęcia „Muzea, biblioteki i archiwa Warszawy”). Zainicjował i współtworzył spotkania „Otwarte Czwartki na UW” – prezentujące ofertę uczelni i jej dziedzictwo uczniom szkół średnich z całego kraju. Organizował cykl wykładów „Uniwersytet Warszawy” (wśród gości znaleźli się m.in. prof. Mikołaj Cześnik, prof. Andrzej Dragan – 530 tysięcy wyświetleń na YouTube, Robert Makłowicz – 58 tysięcy wyświetleń i in.).
Autor lub redaktor kilkunastu artykułów naukowych i popularnonaukowych, publikacji naukowych i katalogów. Kurator lub komisarz 5 wystaw, opracował ofertę edukacyjną do 14. Projekty, w które był zaangażowany wielokrotnie wyróżniano w konkursach „Sybilla – Muzealne Wydarzenie Roku” i „Wierzba – Mazowieckie Zdarzenie Muzealne”.
Oficer Orderu „Pro Merito Melitensi” Suwerennego Zakonu Maltańskiego (w efekcie wystawy „Wokół Maltańskiego Krzyża” i wyróżnionej KLIO publikacji „Joannici na ziemiach polskich”).
Członek Międzynarodowej Rady Muzeów – ICOM, Stowarzyszenia Historyków Sztuki (członek zarządu oddziału mazowieckiego), Stowarzyszenia Muzealników Polskich i Polskiego Towarzystwa Heraldycznego.