INSUMMIT nav logo
Polska – najszczęśliwszy kraj na świecie?
szczęście, optymizm, nieufność, narzekanie, społeczeństwo, antropologia
NAPIĘCIA
SESJA MODEROWANA
12.05 ŚRODA, 25 WRZEŚNIA
Od wielu lat stały odsetek blisko 80% Polaków wyrażał nieufność wobec innych ludzi; twierdził, że nasz kraj zmierza w złym kierunku; a jeśli w czymś w ogóle upatrywał szczęścia, to w życiu rodzinnym jako najważniejszej wartości. Pewnie specjalnie to nie dziwi – nie dość, że żyjemy w „traumalandzie” (Bilewicz), to nasz negatywny autostereotyp narodowy jest wyjątkowo trwały (Leszczyński), a narzekanie nazywamy naszym sportem narodowym (Polki i Polacy). Czy zatem możliwe jest, że coś zmieniło się w tej strukturze długiego trwania? Moment na to wydaje się najmniej prawdopodobny – po pandemii, inflacji, w czasie pełnoskalowej wojny za naszą granicą. A jednak kolejne badania pokazują, że w 2024 r. w Polsce zaczął rosnąć optymizm. W wystąpieniu przeanalizuję, co może na to wpływać oraz czy jest to chwilowa anomalia, czy początek zmiany kulturowej. w zakresie emocji czy postaw, ale także podejmowanych i nie podejmowanych działań, również konsumenckich. Ktoś zaniechał remontu kuchni, ktoś inny pakuje „plecak ewakuacyjny” i kupił radio na baterie, jeszcze inny, nie mając dużej rodziny, zdecydował się na zakup kombi, czy zaczął trzymać większe kwoty w skarpecie zamiast w banku, a jeszcze inny przegląda oferty sprzedaży mieszkań w Portugalii. To tylko kilka przykładów strategii konsumenckich, o których usłyszeliśmy na przestrzeni ostatniego czasu. Niektóre z nich są przewidywalne, ale czy wszystkie? Jaka jest ich skala – czy więcej w nas działania czy zaniechania? Których branż, produktów czy usług najbardziej dotyczą „strategie przygotowawcze”? My chcemy się tego dowiedzieć, a Ty?
Marcin Hinz

Head of Qual
OpinionWay Polska

Antropolog kulturowy, badacz rynkowy i społeczny. Od 2023 r. tworzy i rozwija dział badań jakościowych w OpinionWay Polska. Mówca podczas licznych konferencji branżowych, w tym dwukrotnie wyróżniony w konkursie na najlepsze wystąpienie Kongresu Badaczy (2018 & 2019). Członek rady programowej 1. Festiwalu INSUMMIT (2022). Autor tekstów o badaniach i kulturze (publikowanych m.in. w „Gazecie Wyborczej”, oko.press czy „Marketingu przy Kawie”). Członek PTBRiO, Rady Europejskiego Instytutu Strategii, a także współpracownik Międzynarodowego Instytutu Społeczeństwa Obywatelskiego. Wcześniej przez kilka lat związany z sektorem kultury, w tym jako doradca ministra kultury.